Köp och få bonus

Jag fick inte bonus. Vad skall jag göra?
Om det har gått över 5 dagar sedan du gjorde ditt köp och din bonus inte registrerats betyder det att butiken inte skickat oss informationen om ditt köp och därför har bonusen inte registrerats. Om du är säker på att du följt alla rekommenderade steg för att få bonus kunde du vänligen skicka oss ett Var är min bonus? formulär så skall vi undersöka saken.

Om det gått över 3 månader sedan du gjorde ditt köp kan vi tyvärr inte registrera din bonus manuellt då butikerna inte godkänner så gamla registreringar.

Hur länge tar det innan jag kan begära utbetalning på min intjänade bonus?
Då din bonus registrerats och står som ”Under utvärdering” måste vi vänta tills butikens returtid är slut för att försäkra oss om att du inte returnerat något. Butiken kommer kontrollera att alla användarvillkor uppfyllts då köpet gjordes. Om butiken håller med om att ditt köp är godkännbart kommer kommer de att skicka pengarna till oss och statusen på din bonus kommer ändras till ”Tillagd till ditt saldo”. Märkväl att vi måste vänta på att butiken betalar oss innan vi kan ändra statusen på bonusen.

Denna process kan ta kring 3 månader beroende på butiken och med vissa undantag:

  • För resesegmentet blir bonusen utbetalbar först inom 10 veckor efter att man slutfört användningen av det man köpt (checkat ut, flugit, returnerat den hyrda bilen). Detta betyder att om du bokat ett hotell 1 september 2019 men checkat ut först 21 december 2019 kommer din bonus bli utbetalbar inom mars 2020.
Varför har min bonus nekats?
Tyvärr vet vi inte alltid den exakta orsaken till att din bonus nekats men här kan du hitta några möjliga orsaker:

  • Du avbokade din beställning eller returnerade en del av din order;
  • Du använde en rabattkod som du inte hittade direkt på Bonusways sida. Dessa inkluderar kuponger från andra cashback-sidor;
  • Ditt klick har krediterats till en annan publisher. Klicket och bonusen har gått till någon annan än Bonusway, till exempel en prisjämförelsesida eller en rabattkodssida;
  • Du använde en betalningsmetod som inte fungerar med cashback. Dessa kan vara presentkort, kredit i butiken eller kundpoäng;
  • Du bröt mot butikens användarvillkor;
  • Butiken har slutat sin verksamhet på vår sida eller gått i konkurs.

Om du inte tycker att någon av dessa orsaker stämmer i ditt fall kan du skicka oss en Nekad bonus förfrågan så skall vi kontakta butiken och be dem utreda orsaken till nekningen.

Vad betyder de olika bonus-statusarna?

Under utvärdering betyder att ditt köp har spårats av oss och att din bonus håller på att bekräftas av butiken för att säkerställa att det inte skett returer, byten eller avbokningar. Bonusar som tjänats via inbjudningar eller köp kommer synas som ”Under utvärdering” tills de nödvändiga kraven fyllts.

Godkänd status betyder att din bonus har bekräftats av butiken och att du kan begära utbetalning då du nått utbetalningsgränsen.

Nekad status betyder att din bonus inte godkänts av butiken. Butikerna vi samarbetar med förbehåller sig alla rättigheter att neka en bonus.

Utbetalt: Detta är den totala summan bonus som redan betalats ut till dig.

Hur länge måste jag vänta för att min bonus skall registreras?
I normala fall syns bonusen som registrerad inom 15 minuter efter att du slutfört ditt köp. Du kommer också få ett mail av oss som konfirmerar att din bonus registrerats. För vissa butiker kan det dock ta upp till 5 dagar för dem att meddela oss om ditt köp. Så fort butiken meddelar oss registreras din bonus på ditt Bonusway-konto. Om det har gått över 5 dagar och din bonus fortfarande inte har registrerats ber vi dig fylla i vårt Var är min bonus? formulär så skall vi hjälpa dag och lösa situationen.
Kan jag använda en rabattkod och tjäna bonus?
För att försäkra dig om att få bonus skall du endast använda rabattkoder som finns på Bonusways sida. Om du väljer att använda en kod som inte finns på vår sida kan vi inte garantera att du kommer få bonus.
Vad beror storleken av min bonus på?
Varje butik hos Bonusway har sin egen bonussats. Bonusen kan antingen vara en fast summa eller en procent av köpepriset. Ibland har butiker olika bonussatser för olika produktkategorier eller olika för nya och gamla kunder. Vissa butiker betalar inte heller bonus på momsen och på fraktkostnaderna så din bonus kommer registreras utan dessa kostnader.

På varje butikssida på Bonusway hittar du de olika bonussatserna och eventuella villkor. Vissa butiker kan till exempel exkludera vissa märken från att generera bonus. Vi rekommendera att man läser igenom dessa villkor innan man klickar till butiken så att man vet hur och hur mycket bonus man kan tjäna.

Kan jag tjäna bonus om jag har installerat Adblock på min webbläsare?
Det finns risk för att din bonus inte spåras om du har installerat Adblock på din webbläsare. Bonusens spårning baserar sig på kakor, små bitar av information som sparas på din webbläsare, för att sedan kunna koppla köpet till ditt Bonusway-konto. Adblock kan blockera dessa kakor vilket är användbart på vissa sidor men för att tjäna bonus rekommenderar vi att du stänger av Adblock helt och hållet medan du shoppar.
Kan jag tjäna bonus på köp gjorda före jag registrerade mig på Bonusway?
Tyvärr inte. Vi får kommission från butiker endast för köp som är gjorda via oss och därför kan vi inte betala bonus på köp som gjordes före du registrerade dig på Bonusway.
Hur tillåter man kakor i webbläsaren?
För att tillåta kakor i din webbläsare skall du följa instruktionerna nedan enligt den typ av webbläsare som du använder. Då du har tillåtit kakor skall du starta din webbläsare pånytt och besöka denna sida för att säkerställa att spårningen fungerar.

För Google Chrome:

1. Klicka på meny-knappen i webbläsarens övre balk
2. Klicka på Inställningar
3. Skrolla ner och klicka på Avancerade
4. Under Sekretess och säkerhet”, klicka Sidinställningar
5. Klicka på Kakor
6. Välj Tillåt sidor att spara och använda kakor (rekommenderad).

För Internet Explorer:

1. Klicka på Verktyg eller kugghjuls-ikonen i högra hörnet av fönstret
2. Välj Internet alternativ
3. Klicka på Sekretess och Avancerade
4. Se till att du valt Kör över automatisk hantering av kakor
5. Godkänn kakor från tredje parter och första parter
6. Klicka Tillåt alltid kakor för sessioner
7. Clicka OK
8. Gå ut från Internet Explorer och starta om din webbläsare.

För Mozilla Firefox:

1. Klicka på meny-knappen
2. Klicka på Blockering av innehåll
3. Klicka på Sekretess och Säkerhet
4. I sektionen för blockering av innehålle, välj Standard.

För Safari:

1. Klicka på Preferenser
2. Klicka på Sekretess
3. Välj Tillåt alltid i Kakor och webbsite data
4. Stäng Preferenser-fönstret.

Får jag bonus om jag betalar varan efter avhämtning eller samtidigt som jag hämtar den?
Ja men tiden för att godkänna din bonus kan vara längre om du betalat varan i samband med att du hämtat den.
Jag kan inte navigera till köpsidan. Meddelandet säger: Stäng av AdBlock. Vad ska jag göra?
Vi rekommenderar att du stänger andra insticksprogram och tillägg i din webbläsare, eller använder en annan webbläsare med rensad surfhistorik när du gör ett köp.

Observera att alla webbläsartillägg kan påverka registrering av bonus, eftersom många av dessa använder cookies som kan störa Bonusway-cookien som används för att registrera bonus. Kom ihåg att inaktivera annonsblockerare och webbläsartillägg från tredje part: Adblock, friGate CDN, Aliexpress Seller Check, Ali-verktyg, Privacy Badger, Ghostery, uBlock samt VPN / Proxy / Socks-tillägg och liknande. Om du har Kaspersky Internet Security-antivirus med Anti-Banner-funktionen påslagen rekommenderar vi att du inaktiverar den här funktionen i inställningarna, eller hela antivirusprogrammet, när du handlar med bonus.